Fredagen 20 september - störtdykning ner i svarta hålet..

Jag har inte skrivit på en vecka och det beror på att det har hänt en del saker. Jag var på ett läkarbesök fredagen den 13 och det var verkligen min stora otursdag. Det var ett rutinbesök för att titta på mitt sår vid nyckelbenet.
Doktor Lena tyckte att det var konstigt att jag hade en tid bara en vecka efter förra besöket. Men det fanns en anledning till det - när hon tar bort förbandet över såret, ser hon knölar på halsen. Rakt ut säger hon - Jag tror cancern har spridit sig. Jag och min väninna tittade på varandra och förstod inte något. Det fanns inte i min tankevärld. Känslan då går inte att beskriva. Det blir en total blackout och det första jag tänker är - jag vill inte dö. Jag fick tid till punktion i måndags och sedan var det att vänta till idag fredag.

Veckan har varit ett helvete och jag har gått omkring som i en bubbla, inte medveten om vad som händer runt omkring mig. Tack och lov för lugnande tabletter och sömnmedel. Därav har jag hållt mig borta från omvärlden , har inte läst min mail eller haft kontakter med jobbet. Jag har bara gjort vad jag har varit tvungen till. Har läst om andra som haft cancer och som har klarat sig, talat med cancerfonden och försökt att få min hjärna att förstå att det inte är kört än. Det har varit slagsmål i huvudet mellan mitt förnuft och  min hjärna. Tyvärr har hjärnan vunnit de flesta slag. Min familjen och mina närmanste vänner har funnits här och stöttat mig.

Så kom fredagen och jag tog lite extra lugnande medel innan vi åkte till Linköping. Jag var så nervör att jag ville kräkas. Väl där fick vi tala med Lena en liten stund innan konferensen med de andra läkarna. Hon frågade lite hur det var och sa att svaret hade kommit och att det var som hon befarade. Sedan gick vi in till konferensen och där fanns bl a onkologläkaren, som var den som talade om att jag kommer att få cellgifter var tredje vecka och efter tre månader mäter man om tumörerna har svarat. Det som var positivt sa han är att tumörer som är snabbväxande oftast svarar bra på denna behandling. Efter det satt vi ned med Lena igen för att få ställa frågor och få mer information.  Att mina tumörer syns är bra och att den här typen av cancer oftast håller sig i halsregionen och inte sprider sig vidare. De flesta av hennes patienter klarat sig, så det ska jag också. Jag tänker på alla som har bröstcancer och som opereras och som sedan får cellgifter.

Så från att har varit så långt ned som jag hittills inte har varit, så tog jag mig upp ur hålet en bit. Sedan kommer oron att finnas där, men jag måste försöka få kraften att leva som vanligt, så gott det går. Nu känner jag mig starkare fysiskt och kan göra mer. Helst vill jag börja jobba lite. Behöver få veta hur de här cellgifterna fungerar och vilka biverkningar det är. Att håret kanske ramlar av spelar inte någon roll, men om man mår illa kan det vara svårt att jobba. Å andra sidan finns det så mycket medicin som håller illamåendet borta. Mellan behandlingarna vore kul om jag kunde komma tillbaka till jobbet, så att det känns som vanligt.

Kan inte låta bli att tycka att det är orättvist. Känns som om jag haft otur redan från börja med det här. Nu är jag värd att ha tur.

Kommentarer
Postat av: Maria Ehrlin Brege

Jaaaaaa, du är värd att ha tur. All tur som finns. Det är djupt orättvist att detta ska dyka upp när du skulla kämpa dig tillbaka. Som den otroliga kvinna du är verkar det dock som du lyckats få tankarna i skapliga spår igen. Tänk om du haft otur och inte varit så klok och fixat den biten!

Jag skickar miljoner kramar och all min omtanke.

Maria

2009-11-20 @ 17:38:17
URL: http://susanneplus.blogg.se/
Postat av: Margareta Carling

Sussi!

Orättvist är bara förnamnet och du är värd all tur som går att uppbringa. Kunde jag dela den fysiska och psykiska smärta du känner så gjorde jag det på stört! Vi, dina medarbetare, har inte gjort annat än skickat goda tankar till dig eftersom vi kännt på oss att det fanns en orsak till att du inte mådde bra. Och vi vet att du kommer att klara detta, vi är ÖVERTYGADE! Du är en kämpe och vi ska göra allt för att hålla dig uppe, ovanför det svarta hålet, allt vi kan.

Många, många kramar,

Mags

2009-11-20 @ 17:55:10
URL: http://susanneplus.blogg.se/
Postat av: Anonym

FAAAN, DJÄVLA, SKIT - men du ska klara detta!!! Som Maggan skriver så är våra tankar och hjärtan hos dig hela tiden och även om detta var ett bakslag och det kommer att vara jobbigt ännu ett tag så kommer det att vända!

Sussie, vi finns för dig hela tiden och längtar efter att du ska vara hos oss igen. Tills dess så håller vi ställningarna och pratar/träffar dig så fort du vill.

Hjärtekram Ewa

2009-11-20 @ 20:19:10
Postat av: Marie

Jag vägrar att tro på något annat än att allt ska gå bra. Jag behöver inte ens säga att jag finns här för dig, för det vet jag att du vet.



Kramar från Marie

2009-11-20 @ 22:39:49
Postat av: Anonym

Åh, neeej, skit också, så fruktansvärt orättvist! Som Maggan skriver så har vi alla haft en obehaglig känsla i magen de senaste dagarna när vi kände på oss att något inte stod rätt till. Men jag är säker på att du kommer klara det, med din kämparglöd och järnvilja. Jag tänker på dig. Kram Charlotte

2009-11-20 @ 23:39:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0