fredagen den 25 september - Sakta men säkert tar man sig upp igen...

ur det svarta hålet. När jag har skrivit så negativt som igår, måste jag alltid gå in och skriva nytt. Då tänker jag att ingen får tro att jag är så ledsen och deppig jämt. Min vännina Marie sa tidgare idag när hon var här att jag tar mig fort upp ur det svarta hålet. Ja, det har jag nog gjort. Jag har alltid tjatat på Jakob att det man inte rår på är det ingen idè att ödsla energi på. Om man inte har något val, så är det bara att gilla läget och gör det bästa av situationen. Det är inte lätt, men man får försöka tänka så. Ska jag gå och vara ledsen och deppig de kommande veckorna innan operationen eller ska jag försöka njuta av att jag är piggare, har börjat äta och vara ute mer. Att jag kommer vara ett vrak dagen innan operationen är säkert, men innan dess väljer jag att göra det bästa av tiden dit.

Var idag i Linköping på öronkliniken och träffade den läkare som kommer att utföra operationen. En mycket trevlig och sympatisk kvinna, som forskar om den här typen av cancer. Innan besöket sa jag till Roger att det kan inte finnas så mycket mer att berätta om operationen än det som vi fick veta igår. Men lite mer fick jag vet som att jag kommer att ligga på brännskadeintensiven de tre första dygnen, då det är som mest kritiskt gällande det som transplanteras från armen till munnnen. Det händer att den nya skinnbiten inte passar in och då måste man snabbt göra om det. Får hoppas att det inte händer. Jag har hela tiden trott att den första tumören sitter i spottkörtlen och det har den första läkaren sagt. Spottkörtlen tas bort, vilket innebär väldigt lite saliv i munnen.
Men det är inte alls så. Tumörerna är lymfkörtelmetaster och det är dem de tar bort, inte spottkörteln. Spottkörtlarna påverkas bara av strålningen och den saliv jag har idag är den kommer jag även att ha efteråt. Det var mycket positivt för då vet jag att jag kommer att kunna äta nästan allt, kanske inte hårda köttbitar. Å andra sidan är det inte fel att låta bli kött.

Jag frågade också något som jag har tänkt mycket på och det är varför har jag fått det här. - Det är genetiskt vad man vet idag. Även vår livstil påverkar, såsom det stressade samhälle vi lever i idag. Det är inte längre bara äldre män som röker eller snusar som drabbas. Även yngre personer drabbas. Det är dock inte ärftligt, vilket var skönt att höra.

Jag trodde jag skulle få operationstid idag, men den som gör schemat för det var ledig. På måndag får jag tiden och det blir inom de närmaste veckorna. En tisdag blir det, inte nästa vecka, men förhoppningsvis veckan därpå.

Min lillasyster och jag var på Ingelsta och shoppade. Det är kul att köpa kläder när man har gått ned i vikt. Jag får verkligen anstränga mig sedan, så att jag inte går upp igen. Jag tror att det blir lättare denna gång. Så fort jag ser en tidning med rubriken, -hur du håller dig friskt eller liknande köper jag den. Slukar allt om konstiga frukter och grönsaker som förhindrar cancer och andra sjukdomar.

Roger är ledig i helgen. Om det blir fint väder vill jag att vi åker en tur med motorcykeln. Det var länge sedan och numera är jag inte rädd. Tänker att jag kan ju inte råka ut för en olycka också, sådan otur kan man inte ha. Så nu kan jag njuta av att åka med och släppa kontroll av jag inte kör själv.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Hej!

Susanne du är min förebild vad gäller att verkligen göra det bästa av sin situation - både vad gäller en själv och arbetet!

Jag har just kollat väderkartan och det verkar bli bra väder, om än lite blåsigt, så det blir säkert en härlig tur med motorcykeln!

Om du kommer till jobbet nästa vecka så hoppas jag att vi kan äta lunch igen och kanske även shoppa lite...

Jag har pratat med Eva och hon vill gärna bli firad i Skåne!

Kram

2009-09-26 @ 07:37:52
Postat av: Maria Ehrlin Brege

Hej Susanne!

Vilken klok mor Jacob har. Hoppas han lyssnar på dig! Då får han lära sig bra saker han har nytta av i livet. I med- och motgång. Just att inte lägga energi på saker som man inte kan göra något åt är ju ett bra sätt att spara sig för det som man måste lägga energi på. Som i ditt fall - bearbeta jobbiga tankar, rädsla och frågor om hur det blir.

Och vem var det som kom på att inte shopping kan vara en väg till lyckokänslor? Kortsiktigt är det väl kanon att komma i en storlek mindre och känna sig nöjd med sig själv.

Hoppas ni fick till en tur på hojen - här i Tranås har det blåst hela helgen.

kram Maria EB

2009-09-27 @ 14:26:19
URL: http://susanneplus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0