fredagen den 12 februari - vänder det nu?

I måndags hade Karolionska fått remissen och i tisdags ringde de om tid och igår var jag där. Under vecka har jag förberett mig, så gott det går, på att få det värsta beskedet. Kvällen innan satt jag i soffan och frös och skakade. Antagligen för att jag var så nervös och rädd. I bilen till Stockholm satt Roger på en talbok, men jag hörde inte vad som sas. Mina tankar handlade om att försöka vara lugn oavsett vilka besked jag skulle få. När vi satt i väntrummet tänkte jag att det är bättre om han är sjuk, så slipper jag få veta. Men han kom, "såg och segrade" är det inte så man säger. Professor Claes Mercke är en fantastisk läkare, inte bara för att han är internationellt erkänd för sin forskning och kunskap utan också för han såg mig som person. Han tog sig tid och jag fick berätta hela min sjukdomshistoria. Han konstaterade att det måste vara jobbigt när jag inte kan röra på huvudet och han frågade om jag hade ont i munnen. Hittills har inte läkarna frågat om hur jag mår.

Vad fick jag för besked? Var inte orolig, sa han flera gånger. Han poängterade också att han inte säger så om han inte menar det. Jag har en mycket ovanlig spridning, som kan bero på att man strålade mig i ett för litet område. Antagligen blir det strålning i kombination med cellgifter nu. Jag har svarat på det jag fått men dosen kan ha varit felaktig. När tumörerna försvinner kommer också svullnaden i ansiktet att lägga sig och det känns bra.Var inte orolig det kommer att bli bra, vilka vackra ord. Nu kommer doktorn att meddela Linköping i mitten på nästa vecka hur behandlingen ska gå till och sedan hoppas jag att jag får börja direkt. Mer vet jag inte nu, men det räcker för att jag ska se framåt. Både Roger och jag grät efter besöket, vilken lättnad och igår kväll sa jag tillRoger att vi kan nog åka motorcykel i sommar. Tidigare har jag haft ett mycket kort tidsperspektiv. Om professorn säger att det blir bra, då måste jag lita på det. Det kanske är nu det vänder för mig. Nu har Gud testat mig tillräckligt länge. När man åker beg- och dalbana så här som jag gjort den sista tiden är det svårt ändra sig mentalt direkt. Det tar ett tag innan det har gått in, men jag kommer att ha en liten katastrofdörren öppen, ifall.

Ikväll byter vi lägenhet och flyttar in en tvåa som föreningen äger. Det känns helt ok. Lägenheten är ca 70 kvm, så den är ganska stor. Tre veckor där blir bra, för att sedan flytta tillbaka till ett helt nytt badrum.

Kommentarer
Postat av: Maria Ehrlin Brege

Wow - vilka news! Å vad glad jag blir!!! Du är verkligen värd lite flyt och medgång nu efter den riktigt tuffa uppförsbacke du varit i. Hoppas ni kan ha det skönt i helgen och att det inte bara blir flyttbestyr.

Megakramar

Maria

2010-02-12 @ 11:22:23
URL: http://susanneplus.blogg.se/
Postat av: Tina Leinonen

Underbar läsning, Sussi! Glädjs med dig! Många fredagskramar från Tina som samtidigt önskar dig en bra helg!

2010-02-12 @ 15:40:36
Postat av: Mags

Jag saknar ord egentligen, är bara så glad för din skull, för hela familjens skull!!!!!

Nu kännas det underbart och meningsfullt att skicka en varm och gosig Alla Hjärtans Dagshälsning till er alla och den kommer här!!!!!

Bamsekram Mags

2010-02-12 @ 19:38:10
URL: http://susanneplus.blogg.se/
Postat av: Fia

Så himla underbart att läsa! Positivt lagom till alla hjärtans dag! Jättekram från Fia...

2010-02-13 @ 15:12:53
Postat av: George

Allt som går i rätt riktning är en bra grej!

Det är nu det vänder!

Kram till att det gick så bra för dig och därmed också din Roger.

George

2010-02-13 @ 21:58:25
URL: http://georgeschottl.wordpress.com
Postat av: Marie

Äntligen positiva besked min vän. Det var på tiden!

Kramar till dig på alla hjärtans dag <3<3<3<3<3<3

2010-02-14 @ 08:57:43
Postat av: Ewa

Hej Susanne!

När du ringe torsdags kväll så hörde jag direkt på din röst att du äntligen fått positiva besked och värmande ord från en fantastisk läkare! Jag var ju på väg till Disney On Ice och det kändes som om jag kunde värma upp hela ishallen med dina ord - så himla skönt. Jag har ju varit på mässa i Köpenhamn hela helgen och när vi ses på tisdag ska jag berätta om höstens mode för dig för nu ska vi se framåt på alla sätt!

Kram Ewa

2010-02-14 @ 16:52:02
Postat av: Ingela B

Åh, Sussie vad glad jag blir! Klart du ska åka motorcykel i sommar, massor av motorcykel! Fortsätt sikta och klättra uppåt, vägra se ned och bakåt. Kram

2010-02-15 @ 10:51:47
Postat av: kerstin nordetun

Hej Sussi! Nu har du kommit upp på backkrönet och kan blicka framåt! Det är så roligt att höra! Det kommer att ordna sig så som han säger. Hur många träffar han inte i sin dag och har en enorm erfarenhet. Stora varma kramen till dig!

2010-02-15 @ 11:46:57
Postat av: Klas

Vilka finfina nyheter.

Nu vänder det!

Kram

Klas

2010-02-17 @ 12:54:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0