fredagen den 19 februari - tårkranen är öppen

Idag ringde en sköterska från Onkologen i Linköping och jag har fått tid till på måndag för ett läkarbesök och på tisdag läggs jag in för att påbörja cellgiftsbehandlingen. Jag kommer att vara där fem dagar. Under tiden ska en
s k "port" opereras in. Det är en kanyl som sätts på bröstet och genom den ska cellgiftet sprutas in och man kan ta prover från den. Detta görs med lokalbedövning och jag är livrädd. Jag kan inte vänja mig vid sprutor och nålar. Det som är bra är att jag inte behöver åka till sjukhuset för cellgiftet utan får en flaska med det i och jag kan vara hemma och ta det genom porten. Under vecka förbereds strålningen och jag hoppas att jag inte behöver någon mask för ansiktet igen. Det är också en sak som jag är rädd för. Förra gången fick jag ta lugnande tablett innan. Det är hemskt att sättas fast över ansiktet och mista all kontroll.

Så idag har det varit en del tårar. Inte för att jag är ledsen utan mer för spänningens skull. Det kommer att bli mycket tufft den här gången och psykiskt är jag inte så tuff nu. Allt detta runt omkring med masken och porten hatar jag. Men det kommer att gå bra, för det måste gå bra, har inte något val.

Jag hoppas att det finns internetuppkoppling på avdelningen. Skönt att ha något mer än TV att sysselsätta sig med.

Tack för er kommentarer. Det är alltid uppmuntrande att läsa och ger den där extra energin som jag behöver.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bakom molnen skiner solen alltid.

2010-02-19 @ 17:40:40
Postat av: Ewa

Gråt, var arg och ledsen, skrik och försök att få ut så mycket som möjligt. Det kommer att vara tufft men du klarade det förra gången och du klarar det igen. Ta så mycket hjälp, via tabletter och annat som erbjuds, som du bara får. Berätta hela tiden för personalen hur du känner och fortsätt att ha kontakt med den underbare Claes på Karolinska. Susanne, säg bara till alla oss som hela tiden finns runt omkring dig om du vill ha hjälp med något, om du vill prata eller vad det kan vara...

Det kommer att bli tufft men doktor Claes vet vad han rekommenderar för att du ska bli ok igen.

Mina tankar är hos dig och din familj.

Hjärtevarm kram Ewa

2010-02-19 @ 17:51:27
Postat av: Marie

Det kommer att gå bra Sussie, vi får inte tro något annat nu.



Kramar från Marie

2010-02-19 @ 18:49:52
Postat av: Camilla Lejon

Hej!

Var inte orolig för porten. Jag var med när de satte en på min pappa på HIA, han märkte det inte ens..han var dock lite groggy då :-) och jag svimmade inte fast jag stod brevid. Det var visst en pryo-elev som satt den..nä nu skojade jag..ska inte skriva när man druckit ett glas vin..Hur som helst Susanne - det kommer gå jättebra! Kram Camilla

Postat av: Tuvan

Hej Susanne

Detta är mitt första inlägg till dig. Har tyst följt din blogg länge....

Nu kände jag att jag så gärna ville skriva några ord till dig :)

Du verkar vara en fantastisk människa, med mycket glöd o kamp i dig... Vad tufft du haft det... vilken tuff operation o behandling du gått igenom, med humorn o gnistan i behåll.

Så skönt att du slapp vänta längre på att behandlingen ska komma igång. Ja, visst är det skit med sprutor o stick, men när det gör ont... tänk... att det är en krigshandling från dig o läkaren (stickaren). Sticket (porten) är faktiskt, första bataljen/attacken för att bli frisk...



Önskar dig lycka till och kommer att tänka på dig hela tisdagen, ja hela veckan... när din behandling startar sin envisa o bestämda väg mot seger.



Stora varma lycka-till-kramar från lilla mig

2010-02-20 @ 00:13:04
Postat av: Lotti

Skickar en stor och varm kram från ett snöigt Kisa. Håller tummen att behandlingen går smidigt för dig.

Berätta för personalen och var delaktig!, vilket du ju är, det är det bästa när man ska göra något som man tycker är obehagligt är min egen erfarenhet.

Kram Lotti

2010-02-20 @ 11:02:19
Postat av: Maria EB

Hej Sussi!

Du får jättebra råd i alla kommentarer tycker jag. Följ dom och tänk på att ibland känner man inte hur stark man är. Det känns otäckt och man är skiträdd, men på nå't sätt tar man sig ner för backen fast man tror att det inte ska gå. Tänk på Anja som positiv förebild. Du är vår Anja - rädd men stark och tuff som bara den innerst inne!

Megakramar och lycka till med behandlingen!!!!!!!

Maria

2010-02-20 @ 12:07:42
Postat av: Fia

Lycka till på tisdag... det bara måste bli bra! Saknar du internetuppkoppling eller bara behöver något att göra? En ljudbok kan vara något när hjärnan behöver något att fokusera på förutom sjukhus... Har massor av sådan och du får väldigt gärna låna... kanske kan vara något, bara ett förslag!



Sköt om dig!

Kramisar från Fia

2010-02-21 @ 19:11:33
Postat av: Marianne Ljungberg

Hej igen!Inte på telefonen denna gång!!Vill bara säga att jag tänker på er imorgon.Det vet du men ibland är det skönt att få säga det igen.Kram snuviga syster yster Majsan!

2010-02-21 @ 20:25:48
Postat av: kerstin volminger

Det kommer gå bra. Mina tankar är hos dig. Många kramar

2010-02-21 @ 20:26:49
Postat av: Mags

Visst förstår jag din nervositet, men det går hur bra som helst, detta är inget mot vad du varit med om vännen, tro mig.

Och att bara ta lokalbedövning är inte så farligt, man är så drogad att man inte alls reagerar. Mig lokalbedövade dom när jag bröt benet sist och det gick så bra så!!! Lugn.

Internet hoppas jag verkligen att du får, men Du behöver ingen TV, jag kan komma upp och sjunga och dansa för dig om jag inte är förkyld vill säga, för då släpps jag väl inte in kan jag tro. Har haft lite hosta och feber men är på klar bättringsväg!

Jag är bara glad och lättad över att du får komma in snabbt och slippa vänta mera. Detta är vad som behöver göras! Order från Stockholm och dr Claes, mannen som tydligen vet vad han talar om och som har BÅDE hjärta och hjärna!

Du är som alltid - intill mitt hjärta. Du och hela familjen!

Jag håller om dig, Mags

2010-02-21 @ 23:09:08
URL: http://susanneplus.blogg.se/
Postat av: Ewa

Du är i allas våra tankar Susanne!

Varm kram Ewa

2010-02-22 @ 07:44:38
Postat av: Anonym

Hej Susane!

Ett stort stort lycka till nu. Jag bugar och tar av hatten för dig! Du är så otroligt duktig och ger en sådan enorm ström av styrka och vilja så det finns inget alternativ för din sjukdom mer än att packa ihop och ge sig av nu. Stor stor kram till dig, du är bäst helt enkelt!

2010-02-22 @ 15:02:04
Postat av: tuvan

Har tänkt på dig hela dagen....

Hoppas allt gick bra idag på läkarbesöket o att planerna inte ändrades negativt, inför morgondagen.



Hoppas/önskar du kan sova lite inatt... annars får du titta på OS, som jag gör när jag oftast inte klarar av att sova.

Inatt kommer jag titta o tänka att skridskoparen, de dansar för dig, Susanne :)

STORA varma styrke-kramar från lilla mig.

2010-02-22 @ 23:36:01
Postat av: Ann-Louise

Hej Susanne. Tänker på dig ofta, vilken fighter du är! Håll ut och kämpa på. Ann-Louise i Kisa.

2010-02-23 @ 18:09:48
Postat av: Klas

Du är så stark Susanne.

Tänker på dig varje dag.

Klas

2010-02-25 @ 10:25:59
Postat av: kerstin nordetun

Hej Susanne!

Vill sända dig en tanke och en stor varm kram!

Kämpa på, nu kommer våren och ger energi och det är nu som det skall börja hända saker! Du skall börja känna att det går åt rätt håll! kramar och alla tankar till dig och familjen!



2010-02-26 @ 12:08:13
Postat av: Marie

Bästa Susanne!

Tänker på dej och hoppas det har gått bra!

Kämpa!

Mvh Marie

2010-02-26 @ 13:35:43
Postat av: Ewa

Sussie ville bara säga att det var härligt att se att trots slangar och sängläge så är du precis den Susanne som vi alla känner - uppmuntrande, glasklar med vad du tycker och glimten i ögonen trots alla jävligheter.

Även om det är jobbigt nu och ett tag framöver så klarar du det och vi alla runt omkring dig finns alltid om du vill prata, skratta, diskutera och/eller ha besök.

Hjärtevarm kram Ewa

2010-02-26 @ 18:30:43
Postat av: kerstin volminger

2010-02-26 @ 19:59:18
Postat av: kerstin Volminger

Hallo Sussi. Läser att Ewa har varit hos dig och att du som vanligt har glimten i ögat. Skönt att du har det här gjort och snart får komma hem igen. En sådan här upplevelse ger nya perspektiv på tillvaron. Vi är många som tänker på dig.

Kram Kerstin

2010-02-26 @ 20:06:43
Postat av: Marianne Ljungberg

Kram från syster yster Majsan!!

2010-02-26 @ 21:55:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0