tisdagen den 9 februari - svenska sjukvård???

Förra vecka fick jag jaga den remiss som doktor Lugn skulle ha skickat på fredagen till Karolinska. Jag ringde Karolinska på onsdagen och ingen remiss hade kommit. Då kontaktade jag Linköping och de sa att remissen hade gått iväg på måndagen. På torsdagen ringde jag igen och ingen remiss. I Linköping säger man då att sekreteraren sa att hon hade givit en läkare remissen på måndagen för påskrift och sedan? På fredagen var jag så förbannad att jag ringde Karolinska och bad om deras faxnr. Sedan ringde jag Linköping och var ganska otrevlig och sa till dem att remissen skulle faxas omgående. I går hade remissen kommit till Karolinska och sköterska hade talat med läkaren och sagt att det inte är säkert att jag behöver komma på besök utan att läkarna kan komma överens per telefon. Så nu väntar jag på besked.

Förr har jag trott att svensk sjukvård är något vi ska vara stolta över, men nu inser man att så inte är fallet.

Man byter stammar i vår bostadsrättsförening och nu i helgen var det vår tur att flytta ut ur lägenheten till en liten bod om ca 20 kvm. Inget jag såg fram emot. Våra bästa vänner tyckte inte heller att vi skulle behöva bo i en bod i fyra veckor. Det hade blivit ganska jobbigt för mig. Istället flyttar våra vänner till sin sommarstuga och deras barn in i vår bod och vi in i deras lägenhet. Där bor vi till på fredag då våra vänner har fixat en lägenhet åt oss som föreningen äger. Det är en två om ca 70 kvm. Vi är så tacksamma för detta och att ha dem som vänner.

I morgon åker jag till kontoret. Behöver ha lite annat att tänka på medan jag väntar. Djävulsk väntan. Jag hoppas att jag får prova den strålkniv som Karolinska har och som är enda i Sverige eller bor jag i fel landsting. Man tappar förtroendet för vården och inser att man måste vara påläst själv för att få det bästa.

Kommentarer
Postat av: kerstin nordetun

Skönt att höra din kamlust! Jag såg ett program där de sa följande om svensk sjukvård " man måste vara frisk för att orka vara sjuk o få rätt sjukvård" Det var ett par det handlade om och mannen i familjen hade ett heltidsjobb med att se till att det blev rätt behandlingar och att alla remisser kom och blev lästa och behandlade. Tänkte väl att det var olyckliga omständigheter men det kanske inte är det. tragiskt och riktigt usligt.

hoppas nu att du får komma till skott och att du får den bästa vård någon kan få.

kram på dig och vi hörs snart igen.

2010-02-09 @ 15:46:48
Postat av: Ewa

Vilka härliga vänner ni har och jag vet att ni skulle ha gjort samma sak för det är ju det som vänner är till för - att stötta varandra!

Hoppas att du får ett snabbt besked av doktor Lugn, fd Butter och tills dess hoppas jag att du är hos oss så mycket du bara orkar. Det är inte bara du som får energi av att komma till jobbet utan du ger även oss andra energi och värme.

Ses imorgon! Kram Ewa

2010-02-09 @ 18:44:31
Postat av: Maria EB

Man tror inte det är sant. Det är ju inte klokt hur dom håller på! Men du visar prov på fighting spirit av bästa märke. På dom bara. Fast man skulle verkligen önska att du inte behövde lägga energi på detta. Håller tummarna för att Dr Lugn&Co kommer på något bra. Strålkniv låter läbbigt men är nog kanon.



Vänner - ja, vad vore livet förutan dom. Tur att dom finns när det kör ihop sig med stambyten och annat skit i livet.



Oh, vad jag önskar dig lite flyt nu Sussi!!!

Megakramar

Maria

2010-02-09 @ 19:39:25
Postat av: Mags

Vännen!

Du vet precis vad jag tycker och man skäms över hur vården fungerar, eller snarare inte fungerar. Det finns inte ord för det!! Djävla skit kanske.



Du äger mina tankar och jag har dig intill mitt hjärta!



Trots brist på humanitär sjukvård så var det så roligt att få ha dig på kontoret i dag och jag bara längtar till nästa gång. Du får säga till om du inte får någon arbetsro, det är ju hela tiden något som jag vill prata direkt med dig om - en abstinens på något sätt. Och så är det säkert för oss alla på kontoret.



Du har fina vänner och det är du sannerligen värd att ha! Flyttcirkus mitt i allt annat är kanske inte precis vad du behöver!

Innerlig kram, Mags

2010-02-10 @ 19:42:53
URL: http://susanneplus.blogg.se/
Postat av: George

Grrr, alltid drabbas man av konsekvenser....

Vem drabbar dem som inte sköter sig i sjukvården?

Gråt, gå ner på knä, haverera, bara du kommer upp igen, rak som en vidja och lika seg!

Hata cancern!

Älska allt annat är inte så lätt just nu, det är så mycket lättare att bara hata cancern. Och det skall du göra!

Du har varit med nu i "cancersvängen" så länge, du vet att det vänder igen, du kommer återigen att stå stadigt och bara se soltrålen!

George

2010-02-11 @ 22:52:24
URL: http://georgeschottl.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0