tisdagen den 12 januari - alla knölar är inte tumörer..

men det är lätt att tro det. Idag på onkologen kom min läkare för ett besök och då fick jag tillfälle att fråga hur många behandlingar jag ska ha. Åtta stycken totalt och sedan behöver kroppen vila. Jag vågade mig på att säga att jag tyckte att det inte hade gått ned så mycket, speciellt de vid axeln. De knölarna hindrar mig från att räta upp huvudet helt och det är dem som inte minskar. Doktor Butter (som han inte var idag utan han log nästan hela tiden, så det är nog fel namn på honom) kände och säger - det där tror jag inte är några tumörer, utan något som är från operationen. Det kan vara bindväv som ligger där. Jag frågade om man kan ta bort det, men det är inte något som vi ska ge oss in i nu. Han ska undersöka vad som kan göras. Det är klart för mig är alla knölar som ligger runt halsen tumörer och nu föstår jag att det inte behöver vara så. Det var skönt att höra. Visst vore det bra om jag kan få bort en del av den svullnad som sitter i fortfarande, men jag kan leva med det också. Det mycket man kan leva med om man får leva. Det är väl så vi människor fungerar.

Kuratorn kom på ett besök och då blir det en del tårar när man ska tala om djupare saker. Jag gillar kuratorn. Hon är den första som kommer med egna refelktioner och råd. De andra jag har haft lyssnar bara och ser lidande ut. Kurator Gunilla är klok och säger att man måste ner i svarta hålet och tillåta sig stanna där ett tag. Risken är att om man tvingar sig upp för snabbt, att man lättare faller ned igen. Man ska tänka klart de svarta tankarna och sedan ta sig upp när man är redo.

Under dagen kom mat-Louise på besök och vi diskuterade ett nytt matprojekt. Kul att få engagera sig i annat. Ska det diskuteras turism och marknadsföring, då går jag igång.

Mamma och pappa var snälla och kom och hämtade mig. Är trött nu, men mår bra. Det är konstigt, då det är starka saker som pumpas in i kroppen, men jag är glad för att jag inte är mer påverkad av behandlingen.

  

Kommentarer
Postat av: Ewa

Härligt att du idag fått positiva besked och att du äntligen har en bra kurator som du känner förtroende för!

Hoppas att vi ses snart!

Kram Ewa

2010-01-12 @ 19:46:49
Postat av: kerstin nordetun

skönt att höra att det känns något bättre. Kul att planera turism förstår jag. Det är ju lite på gång under året. Vi håller också på för fullt och jag hoppas du har tid att komma och vara med på vår invigning av jubileumet, den 8 maj. Men vi hörs innnan om det. Stor kram susanne och jag tänker på dig och hoppas att våren kommer med stormsteg med sol o styrka.

2010-01-13 @ 08:46:06
Postat av: Etna Sjösten Avisoo

Hej Sussi!

Long time no see som tysken säger. Jag har alltid varit en usel "höra av mig människa" men det bottnar nog i taskigt självförtroende. Sternve hittade din blogg av en slump och jag har läst rubbet. Du har alltid varit min förebild och det var du som peppade mig till att börja studera igen vilket jag är mycket glad för. När jag läser din blogg hör jag din röst precis som om du vore här. Jag vill bara säga till dig som du sagt till mig: Go for it girl!!! Man kan uppnå vad man vill bara ger sig fan på det.

Älskar Dig

Etna

2010-01-14 @ 14:42:48
Postat av: Mags

Som vanligt slås jag av hur klok du är, hur mycket du tänker och vilka bra tankar som kommer ut ur dig. Äntligen en kurator som förstår sin uppgift och som du kan känna förtroende för - underbart och inte en dag för tidigt. Var har hon funnits förut? Att dr "Butter" har tinat upp beror säkert på att du lärde honom ett och annat om medmänslighet vid ett tidigare möte när du talade om för honom att man behöver stöd och uppmuntran och inte bara negativa fakta.

Det låter härligt att du kan äta fisksoppa och umgås med dina vänner!! Såklart att dom planerar in samvaro med dig även i framtiden, det gör vi alla. Och om du befinner dig i de svarta hålen eller inte orkar planera, ja, då gör vi det åt dig. Hon har säkert rätt, kuratorn, man måste själv känna när man ska ta sig upp ur dom där svarta hålen och man har givietvis all rätt i världen att vara där. Under tiden förbereder vi andra lite för framtiden MED DIG!!!



Bamsekram till dig i den kyla som för stunden verkar ge sig en aning.

Håll om varandra, jag håller om er, hela familjen.

Mags



PS: Nästa vecka är jag uppe på tisdag och det vore MER är roligt om vi kunde ses då, jag har massor att prata om beträffande Birger jarl och jag vill bolla tankar med dig för det saknar jag verkligen så mycket. Ser fram emot att du kanske kommer till jobbet och det vore så himla roligt om du kunde via ett litet sms tala om när, så att jag i alla fall någon gång får tillfälle att träffa dig där!!! DS

2010-01-15 @ 15:46:41
URL: http://susanneplus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0