onsdag 4 november - det kommer att bli bra...

Det sa min doktor Lena idag på återbesöket. De har gjort lambonet, den transplanterade delen, för stor, men det kommer att minska. Det kommer att ta tid, men minska gör det. Kroppen har en unik förmåga att läka och anpassa sig. Hellre att lambonet är för stort än för litet, då måste det göras om. De var oroliga först, då jag svullnade upp mer än normalt och det var tal om omoperation först, men sedan började kroppen att läka och då gick det åt rätt håll. Det var precis det jag behövde höra för att kunna få kraften att mentalt ta mig igenom det. Det är det där med tron. Om läkarna, som har kunskapen tror att det blir bra, då kan jag inte annat än att tro också. När det gäller det infekterade såret, så får jag fortsätta gå till distriktsköterskan varje dag och lägga om det. Mitt frikort tog slut häromdagen, men vi upptäckte att redan nästa vecka har jag haft så många läkarbesök
att jag får ett nytt frikort. 

På eftermiddagen var Eva och Charlotte från jobbet här. Då får man också en kick, att prata om jobbet och annat vardagligt. Jag har satt upp som mål att gå in på min mail nästa vecka och att börja jobba 25%. Till att börja med hemifrån, då jag än så länge inte kan ta influensavaccinet. Jag måste bli starkare först och vill jag inte utsätta mig för smittan. Jag är ju verkligen i riskgruppen. Det jobbiga är talet. Det är ok att ha någon framför sig och prata. Det är svårare i telefonen om folk inte hör vad jag säger. Så jag väntar lite till innan jag pratar i telefonen.
Kanske nästa vecka.

Roger ringde idag till Hasse massör, så han kommer hit på fredag. Min vänstra axel har låst sig och gör väldigt ont, men det fixar Hasse till, så att jag kan skriva med båda händerna. Det går lite snabbare.

Under tiden på sjukhuset var det skönt att kunna sms:a. När man är tvungen lär man sig. Nu är jag riktigt snabb. Eftersom Jasmine är i Uppsala var det skönt att sms;a henne varje dag och ha kontakt på så sätt. Familjen får en ny innebörd när sådant här händer. Nu blir jag rörd bara jag tänker på dem. Jag hoppas faktiskt också att mina vänner och andra runt mig har fått sig en tankeställare. Hur skört livet och att det förändras snabbt. Nu när jag är hemma tittar jag gärna på olika talkshows och läkarprogram, bara för att suga åt mig om folk som har det värre än jag. Då känns mitt lättare att ta sig an.

Mu är det dags för ett litet kosttillskott. Måste få i mig fler kalorier. Fortsätter att gå ned i vikt. Det jag väger nu har jag inte vägt sedan tonåren och det är lite för lite för mig.


Kommentarer
Postat av: Marie

Skönt att höra att det går åt rätt håll. Jag har fått mig en tankeställare och vet att det du drabbats av kan drabba vem som helst. Det gäller att ta tillvara på livet och göra det som känns rätt för en själv. Man vill väl inte sen gå och ångra det man inte gjorde. Jag kommer ner någon dag till dig min vän. Kramar från Marie

2009-11-04 @ 20:43:25
Postat av: Majsan

Jag är så glad för din skull!!Måste vara jätte härligt att äntligen få höra något positivt.Och du,jag kan lova att man fått sig en tankeställare av det tråkiga som hänt dig.Tack för senast det är skönt att bara sitta och prata.Sköt om dig!!Kram från Majsan.

2009-11-04 @ 21:37:46
Postat av: Maria Ehrlin Brege

Jodå Susanne, vi har lärt oss en massa vi andra också. Fast på ett mycket, mycket enklare och mindre smärtsamt sätt. När en vän blir svårt sjuk får man en massa tankar om både sig själv och sin omgivning. Rädslor och nojor flyter upp som korkar och man får sig en rejäl tankeställare kring sina prioriteringar. Just det du beskriver nu - att söka efter dem som har det värre - blir ju görenkelt när någon får en sådan diagnos som du. Man behöver inte leta alls, utan det är jättelätt att få perspektiv på vad som är stora och små problem i livet.

Härligt att du fått positiva besked nu. Jag tycker det är så häftigt att läsa hur du har förmågan att anpassa dig efter situationen ändå och fast jag fattar att det måste vara urjobbigt.

Dina mål verkar konkreta och nåbara - något att lära av det också.

Megakram

Maria

2009-11-05 @ 10:10:18
URL: http://susanneplus.blogg.se/
Postat av: Tina Leinonen

Hej Sussi,

Skönt att du är hemma från sjukhuset och att det verkar gå åt rätt håll!! Förstår att du har haft en tuff tid! Vi har tänkt mycket på dig! Nu hoppas vi att du blir starkare för varje dag och att vi snart kan ses och höras igen! Arbetet med att göra Östergötland bokningsbart online rullar på och vi har snart varit runt i alla kommuner och pratat för varan! Många kramar från mig och dina andra vänner här på Upplev Norrköping

2009-11-05 @ 16:06:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0